Effectiveness of Manualised Interpersonal Problem-Solving Skills Intervention for Children with Autism Spectrum Disorder (ASD).
Author: Bonete Román, Saray; Molinero Caparrós, Clara; Mata, Sara; Calero, Mª Dolores; Gómez-Pérez, María del Mar
Abstract: Children with Autism spectrum disorders (ASD) frequently
present a defi cit in interpersonal and social problem solving skills. The
Interpersonal Problem-Solving Skills Programme for Children (SCIChildren)
comprises 10 weekly, one hour sessions working on interpersonal
abilities from a mediation strategy for training purposes. Method: The fi rst
study explores the effectiveness of training through pre- and post-treatment
evaluations of a sample of 22 children with ASD (7-13 years of age). The
second study replicates the programme with 15 children who were assessed
three times (three months before the programme starts, at the beginning
of the training and at the end of it). Results: In the fi rst study, signifi cant
differences were found in outcome measures (a parent-report subscale
of a socialisation measure and child performance on one subscale and
total scores of an interpersonal problem-solving skills task). Results in the
second study showed no signifi cant changes in absence of the treatment
during the waiting period and signifi cant changes after the treatment in
the socialisation measure. Conclusions: These fi ndings suggest that the
SCI-Children program causes positive impact on the participants. Further
evaluation is warranted.
Efectividad de un programa manualizado de intervención en habilidades
de resolución de problemas para niños con trastorno del espectro autista
(TEA). Antecedentes: los niños con trastornos del espectro autista (TEA)
presentan un défi cit en habilidades interpersonales y de socialización. El
Programa de Resolución de Confl ictos Interpersonales para niños (SCINiños)
está compuesto por 10 sesiones de una hora a la semana para trabajar
habilidades interpersonales utilizando la mediación como estrategia de
entrenamiento. Método: un primer estudio examina la efectividad del
entrenamiento (diferencias Pre-Post) en una muestra de 22 niños con TEA
(entre 7 y 13 años). Un segundo estudio replicó el programa en una muestra
de 15 niños a los que además se evaluó en tres meses antes de empezar el
programa. Resultados: en el estudio 1 aparecieron diferencias signifi cativas
en las medidas utilizadas (en una subescala de una escala de socialización a
responder por los padres y en las puntuaciones totales y de una subescala de
una tarea de resolución de problemas interpersonales realizada por los niños).
Los resultados del segundo estudio mostraron que no hubo cambios en ausencia
de tratamiento durante el período de espera, pero sí diferencias signifi cativas
en la escala de socialización después del entrenamiento. Conclusiones: los
resultados sugieren que el programa SCI-Niños tiene efectos positivos en los
participantes, se requieren más estudios para confi rmar los efectos.
Universal identifier: http://hdl.handle.net/10641/1204
Date: 2016
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