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dc.contributor.authorLawtoo, Nidesh
dc.contributor.author
dc.date.accessioned2022-01-12T11:05:48Z
dc.date.available2022-01-12T11:05:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn1466-4615spa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10641/2640
dc.description.abstractThis article revisits the case of Woody Allen’s mockumentaryZelig(1983) viaFriedrich Nietzsche’s diagnostic of mimicry inThe Gay Science. It argues that thecase of the“human chameleon”remains contemporary for both philosophicaland political reasons. On the philosophical side, I argue that the case ofZelig challenges an autonomous conception of the subject based on rational self-sufficiency (orHomo Sapiens) by proposing a relational conception of the subjectopen to mimetic influences (orhomo mimeticus) that will have to await thediscovery of mirror neurons in the 1990s in order to find an empiricalconfirmation. On the political side, I say thatZeligforegrounds the power ofauthoritarian leaders in the 1930s to cast a spell on both imitative crowds andpublics in terms that provide a mimetic supplement to Hannah Arendt’saccount of the“banality of evil”. The philosophical purchase ofZelig’s cinematicdramatization of a mimetic subject is that it reveals how the“inability tothink”(Hannah Arendt) characteristic of the case of Eichmann rests on unnoticedaffective principles constitutive of the all-too-human penchant for“mimicry”(Nietzsche) the film dramatises. Thus reframed, the human chameleon reflects(on) the dangers of mimetic dispossessions that reached massive proportions inthe past century and continue to cast a shadow on the present century.spa
dc.description.abstractEste artículo revisa el caso del falso documental de Woody Allen, Zelig (1983), a través del diagnóstico de Friedrich Nietzsche sobre el mimetismo en La Ciencia Gay. Sostiene que el caso del "camaleón humano" sigue siendo contemporáneo por razones tanto filosóficas como políticas. Desde el punto de vista filosófico, sostengo que el caso de Zelig pone en tela de juicio una concepción autónoma del sujeto basada en la autosuficiencia racional (oHomo Sapiens) al proponer una concepción relacional del sujeto abierta a las influencias miméticas (ohomo mimeticus) que tendrá que esperar al descubrimiento de las neuronas espejo en la década de 1990 para encontrar una confirmación empírica. Desde el punto de vista político, digo que Zelig pone en primer plano el poder de los líderes autoritarios de los años 30 para hechizar tanto a las multitudes imitativas como a los públicos, en términos que proporcionan un suplemento mimético al relato de Hannah Arendt sobre la "banalidad del mal". El valor filosófico de la dramatización cinematográfica de Zelig de un sujeto mimético es que revela cómo la "incapacidad de pensar" (Hannah Arendt) característica del caso de Eichmann se basa en principios afectivos inadvertidos que constituyen la inclinación demasiado humana por el "mimetismo" (Nietzsche) que la película dramatiza. Así, el camaleón humano refleja los peligros de los despojos miméticos que alcanzaron proporciones masivas en el siglo pasado y siguen ensombreciendo el presente.spa
dc.language.isoengspa
dc.publisherEuppublishingspa
dc.relation.ispartofseriesFilm Philosophy 25.3 (2021)spa
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/*
dc.subjectWoody Allenspa
dc.subjectHannah Arendtspa
dc.subjectFriedrich Nietzschespa
dc.subjectHipnosisspa
dc.subjectFascismospa
dc.titleThe Human Chameleon: Zelig, Nietzsche and the Banality of Evilspa
dc.typejournal articlespa
dc.type.hasVersionAMspa
dc.rights.accessRightsopen accessspa
dc.description.extent24 p.spa
dc.identifier.doi10.3366/film.2021.0176spa


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