dc.contributor.author | Lawtoo, Nidesh | |
dc.date.accessioned | 2022-01-12T11:15:26Z | |
dc.date.available | 2022-01-12T11:15:26Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | 0031-8256 | spa |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10641/2642 | |
dc.description.abstract | Reflections on mimesis have tended to be restricted to aesthetic fictions in the past century; yet the proliferation of new digital technologies in the present century is currently generating virtual simulations that increasingly blur the line between aesthetic representations and embodied realities. Building on a recent mimetic turn, or re-turn of mimesis in critical theory, this paper focuses on the British sci-fi television series, Black Mirror (2011-2016) to reflect critically on the hypermimetic impact of new digital technologies on the formation and transformation of subjectivity. It argues that emerging forms of digital simulations do not simply set up a realistic mirror to “reality” restricted to aesthetic “representation” (Auerbach 1953); nor are they confined to the disembodied sphere of “hyperreality” that goes beyond the logic of “imitation” (Baudrillard 1981). Rather, the digital simulations reflected in Black Mirror dramatize the performative powers of hyperreal simulations to retroact on reality to form and transform increasingly mimetic subjects. I call this technological process of transformation “hypermimesis” (Lawtoo 2015, 2018), to indicate that it is located at the juncture where hyperreal simulacra and mimetic reflexes meet and reflect on each other. | spa |
dc.description.abstract | Las reflexiones sobre la mímesis han tendido a restringirse a las ficciones estéticas en el siglo pasado; sin embargo, la proliferación de nuevas tecnologías digitales en el presente siglo está generando actualmente simulaciones virtuales que difuminan cada vez más la línea entre las representaciones estéticas y las realidades encarnadas. Partiendo de un reciente giro mimético, o vuelta a la mímesis en la teoría crítica, este artículo se centra en la serie de televisión británica de ciencia ficción Black Mirror (2011-2016) para reflexionar de forma crítica sobre el impacto hipermimético de las nuevas tecnologías digitales en la formación y transformación de la subjetividad. Sostiene que las formas emergentes de simulaciones digitales no se limitan a establecer un espejo realista de la "realidad" restringido a la "representación" estética (Auerbach 1953); tampoco se limitan a la esfera incorpórea de la "hiperrealidad" que va más allá de la lógica de la "imitación" (Baudrillard 1981). Más bien, las simulaciones digitales reflejadas en Black Mirror dramatizan los poderes performativos de las simulaciones hiperreales para retroceder en la realidad y formar y transformar sujetos cada vez más miméticos. Llamo a este proceso tecnológico de transformación "hipermímesis" (Lawtoo 2015, 2018), para indicar que se sitúa en la coyuntura en la que el simulacro hiperreal y los reflejos miméticos se encuentran y se reflejan mutuamente. | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Philosophy Documentation Center | spa |
dc.relation.ispartofseries | Philosophy Today, v. 65; iss. 3 | spa |
dc.rights | Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/ | * |
dc.subject | Mímesis | spa |
dc.subject | Ciencia ficción | spa |
dc.subject | Chantaje | spa |
dc.subject | Posthumanismo | spa |
dc.subject | Inteligencia artificial | spa |
dc.title | Black Mirrors: Reflecting (on) Hypermimesis | spa |
dc.type | article | spa |
dc.description.version | post-print | spa |
dc.rights.accessRights | openAccess | spa |
dc.description.extent | 24 p. | spa |
dc.identifier.doi | 10.5840/philtoday2021517406 | spa |