Arte, sacrificio y reconciliación: una lectura mimética del fenómeno musical
Author: Aguía Betancourt, Nicolás
Abstract: In this research, different musical works are examined through the mimetic theory of French philosopher Rene Girard. Using the concepts that Girard develops in his literary analysis of various novels, it was possible to establish a relationship between the intersubjective violence in literature and various musical works of Wagner, Stravinsky, Olivier Messiaen and Arvo Pärt. Because of the relationship between music and literature, the problem of reconciliation and violence could be analyzed in the work of art, in the sense that the musical work can express a positive mimesis that can show the subject a way to abandon the negative reciprocity of mimetic crisis.
En esta investigación se examinan distintas obras en la historia de la música, en las que la clave de lectura para comprenderlas es la teoría mimética del filósofo francés René Girard. A través de los conceptos que el pensador construye en sus análisis literarios, se estableció una relación entre el problema de la violencia intersubjetiva presente en la literatura y la manera en cómo se articula en el drama y en la estructura en obras de Richard Wagner, Igor Stravinsky, Olivier Messiaen y Arvo Pärt. Gracias a esta relación, se logró dilucidar sobre el problema de la reconciliación del hombre al examinar en qué sentido se expone en la obra artística un posible abandono a las dinámicas conflictivas de la reciprocidad negativa.
Universal identifier: http://hdl.handle.net/10641/2674
Date: 2016
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