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dc.contributor.authorMartin, Isaacs
dc.contributor.otherFaculty of Humanities. University of Cape Twon (South Africa)spa
dc.date.accessioned2022-01-14T11:14:40Z
dc.date.available2022-01-14T11:14:40Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10641/2681
dc.description.abstractThis dissertation applies Rene Girard's theory of the scapegoat mechanism to prove that Ali ibn Abu Talib appears in Shi'ite traditions as an innocent victim. The aim is to investigate Girard's substantial body of work to determine whether Ali was a scapegoat and a victim of a conspiracy within his community. Girard's theory is founded in mimetic desire, where he incorporated external and internal mediation to form an analysis of mimetic rivalry. Using various texts to develop his theory and support his concepts, he investigated Aristotle, Plato, Stendhal, Proust, Shakespeare and Freud. He developed his theory from the interaction between friends to the incorporation of an object of desire to form the 'French triangle'. He moved from investigating this 'triangle' in personal relationships to conspiracies and subsequently to communities with regard to primitive religions. It was in the discovery of the sacred victim that Girard recognized the purpose of myth, that it concealed the role of the persecutors and that it silenced the victim. Girard then transferred his deductions to analyzing the Bible, where he identified ways in which the text gave the victim a voice. He maintains that only Jesus supported a non-violent position and embraced positive mimetic desire in the form of imitating the love of God. In reviewing Ali's life, one discovers that it reveals Girard's concepts of mimetic rivalry, conspiracy and collective violence. There is the historical Ali and the divine Imam Ali. These two positions can be reconciled by following a constitutive reductionist method for the purpose of analysis in applying the scapegoat mechanism theory. Reductionism is useful and necessary for this study. While the historical Ali reveals a victim, the divine Ali takes responsibility for his own death. The historical and the divine reveal two perspectives in relating Ali's story, one from the victim's perspective and the other from the perspective of the persecutors. However, with respect to the scapegoat mechanism, Shi'ite traditions about Ali, inclusive of historical, popular, or ghulat traditions, show that Jesus was not the only victim to reveal his innocence and embrace non-violence for positive mimesis. Rather, Ali goes further in rejecting materialism to avoid envy, encouraging his community to witness his poverty. Without the distraction of material things, Ali could demonstrate God's love. While Girard claimed that Christianity, particularly the gospels, revealed the victim's innocence in Jesus Christ, Ali brings forth a similar message of imitating the love of God. Like Jesus, he revealed that God was a loving and forgiving God; he was not an angry God that demanded sacrifice.spa
dc.description.abstractEsta tesis aplica la teoría de René Girard sobre el mecanismo del chivo expiatorio para demostrar que Alí ibn Abu Talib aparece en las tradiciones chiíes como una víctima inocente. El objetivo es investigar la importante obra de Girard para determinar si Alí fue un chivo expiatorio y víctima de una conspiración dentro de su comunidad. La teoría de Girard se basa en el deseo mimético, donde incorporó la mediación externa e interna para formar un análisis de la rivalidad mimética. Utilizando varios textos para desarrollar su teoría y apoyar sus conceptos, investigó a Aristóteles, Platón, Stendhal, Proust, Shakespeare y Freud. Desarrolló su teoría desde la interacción entre amigos hasta la incorporación de un objeto de deseo para formar el "triángulo francés". Pasó de investigar este "triángulo" en las relaciones personales a las conspiraciones y, posteriormente, a las comunidades con respecto a las religiones primitivas. Fue en el descubrimiento de la víctima sagrada donde Girard reconoció la finalidad del mito, que ocultaba el papel de los perseguidores y que silenciaba a la víctima. Girard trasladó entonces sus deducciones al análisis de la Biblia, donde identificó las formas en que el texto daba voz a la víctima. Sostiene que sólo Jesús apoyó una posición no violenta y abrazó el deseo mimético positivo en forma de imitación del amor de Dios. Al revisar la vida de Alí, se descubre que revela los conceptos de Girard de rivalidad mimética, conspiración y violencia colectiva. Existe el Alí histórico y el divino Imam Alí. Estas dos posiciones pueden conciliarse siguiendo un método reduccionista constitutivo para el análisis en la aplicación de la teoría del mecanismo del chivo expiatorio. El reduccionismo es útil y necesario para este estudio. Mientras que el Alí histórico revela una víctima, el Alí divino asume la responsabilidad de su propia muerte. El histórico y el divino revelan dos perspectivas al relatar la historia de Alí, una desde la perspectiva de la víctima y otra desde la perspectiva de los perseguidores. Sin embargo, con respecto al mecanismo del chivo expiatorio, las tradiciones chiíes sobre Alí, incluidas las históricas, populares o ghulat, muestran que Jesús no fue la única víctima que reveló su inocencia y abrazó la no violencia por mimetismo positivo. Más bien, Alí va más allá al rechazar el materialismo para evitar la envidia, animando a su comunidad a ser testigo de su pobreza. Sin la distracción de las cosas materiales, Alí pudo demostrar el amor de Dios. Mientras que Girard afirmaba que el cristianismo, en particular los evangelios, revelaba la inocencia de la víctima en Jesucristo, Alí aporta un mensaje similar de imitación del amor de Dios. Al igual que Jesús, reveló que Dios era un Dios amoroso y perdonador; no era un Dios enojado que exigía sacrificios.spa
dc.language.isoengspa
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectChivo expiatoriospa
dc.subjectImán Alíspa
dc.titleA violent origin : a Girardian analysis of the scapegoating of Ali ibn Abu Talib in Shi'ite traditionspa
dc.typedoctoralThesisspa
dc.description.versionpre-printspa
dc.rights.accessRightsopenAccessspa
dc.description.extent200 p.spa


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