Effectiveness of Manualised Interpersonal Problem-Solving Skills Intervention for Children with Autism Spectrum Disorder (ASD).

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Título: Effectiveness of Manualised Interpersonal Problem-Solving Skills Intervention for Children with Autism Spectrum Disorder (ASD).
Autor: Bonete Román, Saray; Molinero, Clara; Mata, Sara; Calero, Mª Dolores; Gómez-Pérez, María del Mar
Resumen: Children with Autism spectrum disorders (ASD) frequently present a defi cit in interpersonal and social problem solving skills. The Interpersonal Problem-Solving Skills Programme for Children (SCIChildren) comprises 10 weekly, one hour sessions working on interpersonal abilities from a mediation strategy for training purposes. Method: The fi rst study explores the effectiveness of training through pre- and post-treatment evaluations of a sample of 22 children with ASD (7-13 years of age). The second study replicates the programme with 15 children who were assessed three times (three months before the programme starts, at the beginning of the training and at the end of it). Results: In the fi rst study, signifi cant differences were found in outcome measures (a parent-report subscale of a socialisation measure and child performance on one subscale and total scores of an interpersonal problem-solving skills task). Results in the second study showed no signifi cant changes in absence of the treatment during the waiting period and signifi cant changes after the treatment in the socialisation measure. Conclusions: These fi ndings suggest that the SCI-Children program causes positive impact on the participants. Further evaluation is warranted.Efectividad de un programa manualizado de intervención en habilidades de resolución de problemas para niños con trastorno del espectro autista (TEA). Antecedentes: los niños con trastornos del espectro autista (TEA) presentan un défi cit en habilidades interpersonales y de socialización. El Programa de Resolución de Confl ictos Interpersonales para niños (SCINiños) está compuesto por 10 sesiones de una hora a la semana para trabajar habilidades interpersonales utilizando la mediación como estrategia de entrenamiento. Método: un primer estudio examina la efectividad del entrenamiento (diferencias Pre-Post) en una muestra de 22 niños con TEA (entre 7 y 13 años). Un segundo estudio replicó el programa en una muestra de 15 niños a los que además se evaluó en tres meses antes de empezar el programa. Resultados: en el estudio 1 aparecieron diferencias signifi cativas en las medidas utilizadas (en una subescala de una escala de socialización a responder por los padres y en las puntuaciones totales y de una subescala de una tarea de resolución de problemas interpersonales realizada por los niños). Los resultados del segundo estudio mostraron que no hubo cambios en ausencia de tratamiento durante el período de espera, pero sí diferencias signifi cativas en la escala de socialización después del entrenamiento. Conclusiones: los resultados sugieren que el programa SCI-Niños tiene efectos positivos en los participantes, se requieren más estudios para confi rmar los efectos.
Identificador universal: http://hdl.handle.net/10641/1204
Fecha: 2016


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Artículo Psicothema SARAY.pdf 319.5Kb PDF Ver/Abrir

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