Francisco Suárez, between modernity and tradition.
Abstract: The article pursues two lines of investigation. The first line of investigation is
historical in nature and considers the relation between the philosophy of Suárez and
Philosophical Augustinianism: in particular his relation with Henry of Ghent and Duns
Scotus. This section concludes that this influence is the main explanation for the differrences
between Suárez and Thomas Aquinas. In fact, insofar as Suárez accepts certain
influences from Philosophical Augustinianism, which was the main inspiration of the
1277 condemnation of Aquinas in Paris, he puts himself at odds with Thomas. The
second line of investigation considers some aspects of the philosophical system he
works out in the Disputationes metaphysicae, concluding that: 1) his concept of physical
substance is virtually akin to what Descartes will call res extensa; 2) his concept of
accident paves the way for a certain strand of modern phenomenism; 3) his actualist
theory of being, by denying the existence of potency, and therewith the real distinction
between essence and esse, paves the way for the rationalist reduction of being to essence
alone, and of essence to the status of an objective concept or, to put it another way, to
rational objectivity.
El artículo presenta dos líneas de investigación. La primera, de naturaleza histórica,
considera la relación de la filosofía de Suárez con el agustinismo filosófico, en particular
con Enrique de Gante y Duns Escoto. Esta sección concluye afirmando que este influjo
es la principal causa de las diferencias entre Suárez y Tomás de Aquino. En efecto, en
la medida que Suárez acepta determinados conceptos del agustinismo filosófico, que fue
el principal inspirador de la condena parisina del Aquinate en 1277, se pone en desacuerdo
con Tomás de Aquino. La segunda línea de investigación estudia algunos
aspectos del sistema filosófico desarrollado en las Disputationes metaphysicae, concluyendo
que: 1) su concepto de sustancia material se asemeja a lo que Descartes llamará
posteriormente res extensa; 2) su concepto de accidente abre el camino de un cierto
fenomenismo moderno; 3) su teoría actualista del ser, al negar la existencia de la potencia
y, por lo tanto, la distinción real entre la esencia y el esse, posibilita la reducción
racionalista del ser a esencia, así como la reducción de la esencia al estado de un
concepto objetivo o, para decirlo en otros términos, a la objetividad racional.
Universal identifier: http://hdl.handle.net/10641/1380
Date: 2017
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- HUMANIDADES [229]