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dc.contributor.advisorPetkošek, Robert
dc.contributor.authorEkpunobi, Anthony
dc.contributor.otherTEOF - Teološka fakultetaspa
dc.contributor.otherUniverza v Ljubljanispa
dc.date.accessioned2022-01-14T11:06:42Z
dc.date.available2022-01-14T11:06:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10641/2680
dc.description.abstractAccording to René Girard’s anthropological interpretation of the Event of the cross of Jesus Christ, the cross represents the historical moment when the unjust nature of the scapegoat mechanism that held sway of primitive society was exposed. In his Mimetic Theory, mimetic desire is the unconscious, involuntary, uncontrollable driving force of human acts. He proffered the Imitation of Christ i.e. a reversal of the will to violence, as the solution to scapegoating. Unfortunately, the imitation of Christ involves a mental reflection that is inconsistent with the mimetic theory. This Christological solution i.e. the Imitation of Christ, to an anthropological crisis as proposed by Girard does not make for a rational understanding of the action of the cross. On the contrary, a reflective mimesis informed by the action of the cross, is supportive of a rational understanding of the cross as such, unaided by any appeal to religious faith. This thesis argues for reflective mimesis as an ethical disposition, a paradigm and a point of reference of social integration.spa
dc.description.abstractSegún la interpretación antropológica de René Girard del acontecimiento de la cruz de Jesucristo, la cruz representa el momento histórico en el que se puso de manifiesto la naturaleza injusta del mecanismo de chivo expiatorio que dominaba la sociedad primitiva. En su teoría mimética, el deseo mimético es la fuerza motriz inconsciente, involuntaria e incontrolable de los actos humanos. Propuso la imitación de Cristo, es decir, la inversión de la voluntad de violencia, como solución al chivo expiatorio. Desgraciadamente, la imitación de Cristo implica una reflexión mental que es incoherente con la teoría mimética. Esta solución cristológica, es decir, la imitación de Cristo, a una crisis antropológica, tal como la propone Girard, no permite una comprensión racional de la acción de la cruz. Por el contrario, una mimesis reflexiva informada por la acción de la cruz, apoya una comprensión racional de la cruz como tal, sin ayuda de ninguna apelación a la fe religiosa. Esta tesis defiende la mimesis reflexiva como una disposición ética, un paradigma y un punto de referencia de la integración social.spa
dc.language.isoengspa
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/*
dc.subjectMímesisspa
dc.subjectPsicología interpersonalspa
dc.titleReflective mimesis and ethics of the cross in the mimetic theory of Rene Girard: towards an inclusive humanism : doctoral dissertationspa
dc.typedoctoral thesisspa
dc.type.hasVersionAMspa
dc.rights.accessRightsopen accessspa
dc.description.extent279 p.spa


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