Browsing by Author "Jacott, Liliana"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Diseño y Validación de los Cuestionarios de Representaciones de Justicia Social para Estudiantes de Educación Secundaria (CRJSES) y para Profesores (CRJSP).(Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2020) Sáinz López, Vanesa; Jacott, LilianaSe describe el proceso de construcción y validación de dos instrumentos destinados a evaluar las representaciones que estudiantes y profesorado tienen sobre la Justicia Social desde una perspectiva que toma en cuenta las tres dimensiones propuestas por Nancy Fraser (2008) de Redistribución, Reconocimiento y Representación/Participación. Para ello, se han elaborado el Cuestionario de Representaciones de Justicia Social para Estudiantes de Educación Secundaria (CRJSES) y el Cuestionario de Representaciones de Justicia Social para Profesores (CRJSP). El CRJSES consta de 30 preguntas en formato de dilemas, presentando 10 preguntas de cada una de las dimensiones de Justicia Social. El CRJSP tiene 39 preguntas, incluyendo 9 dilemas adicionales sobre temas relacionados con la Justicia Social en el ámbito educativo. En todas las preguntas se plantea un dilema con tres opciones de respuesta que plantean distintos grados de justicia social (alto, medio y bajo). Los instrumentos han seguido un doble proceso de validación: una validación de jueces expertos y un estudio piloto que ha sido aplicado a 130 profesores en formación. Los resultados indican que los dos instrumentos presentan una validez y fiabilidad adecuadas para evaluar las representaciones de Justicia Social de estudiantes de Educación Secundaria y docentes.Item What Do Secondary Education Students Understand About Social Justice? Students Representations of Social Justice in Different Regions of Spain.(Interchange, 2020) Sáinz López, Vanesa; Jacott, LilianaThis quantitative empirical research analyses secondary school students’ representations of social justice in different regions of Spain. ‘Social Justice Representation Questionnaire- SJRQ’ has been designed and implemented to conduct an empirical analysis of Social Justice in the field of education. This instrument is based on the three dimensional model of social justice (redistribution, recognition and representation). Participants of this study were 3229 secondary education students from 12 to 21 years old. The participants belong to 20 public schools in five Autonomous Communities of Spain. This study aims to determine how the concept of social justice develops in secondary education students of different educational levels and whether gender is a relevant variable. The results confirm that social justice representations of secondary education students follow a developmental trend because students of upper educational levels have a closer vision to social justice. Also, females manifest a greater predisposition towards social justice than males. This study confirm that SJRQ is a useful tool to train Social Justice oriented citizens and to develop training programs adapted to different understanding levels.