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Monge Martín, Diana

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Diana

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Monge Martín

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Medicina

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Search Results

Now showing 1 - 10 of 38
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    A survey of deep learning models in medical therapeutic areas.
    (Artificial Intelligence in Medicine, 2021) Nogales Moyano, Alberto; García Tejedor, Álvaro José; Monge Martín, Diana; Serrano Vara, Juan; Antón Rodríguez, Cristina
  • Item
    Genotype scores in energy and iron-metabolising genes are higher in elite endurance athletes than in nonathlete controls.
    (Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 2020) Varillas Delgado, David; Tellería Orriols, Juan José; Monge Martín, Diana; Del Coso, Juan
    Information about the association of energy and iron-metabolising genes with endurance performance is scarce. The objective of this investigation was to compare the frequencies of polymorphic variations of genes involved in energy generation and iron metabolism in elite endurance athletes versus nonathlete controls. Genotype frequencies in 123 male elite endurance athletes (75 professional road cyclists and 48 elite endurance runners) and 122 male nonathlete participants were compared by assessing 4 genetic polymorphisms: AMPD1 c.34C/T (rs17602729), PPARGC1A c.1444G/A (rs8192678) HFEH63D c.187C/G (rs1799945) and HFEC282Y c.845G/A (rs1800562). A weighted genotype score (w-TGS; from 0 to 100 arbitrary units (a.u.)) was calculated by assigning a corresponding weight to each polymorphism. In the nonathlete population, the mean w-TGS value was lower (39.962 ± 14.654 a.u.) than in the group of elite endurance athletes (53.344 ± 17.053 a.u). The binary logistic regression analysis showed that participants with a w-TGS > 38.975 a.u had an odds ratio of 1.481 (95% confidence interval: 1.244–1.762; p < 0.001) for achieving elite athlete status. The genotypic distribution of polymorphic variations involved in energy generation and iron metabolism was different in elite endurance athletes vs. controls. Thus, an optimal genetic profile in these genes might contribute to physical endurance in athlete status.
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    Opiniones de profesores y alumnos sobre un programa integral online en medicina durante el confinamiento por COVID-19.
    (Educación médica, 2021) Ruiz Moral, Roger; Sierra Isturiz, Javier; Garcia Miguel Piedras, María José; Cerro, Álvaro; García de Leonardo Mena, Cristina; Turpín Sevilla, María del Carmen; Monge Martín, Diana; Caballero Martínez, Fernando
    Introducción La crisis por COVID-19 supuso en marzo del 2020 el cierre de las universidades del país, con interrupción total de actividad presencial. Para afrontar el último cuatrimestre 2019/20 en confinamiento, nuestra Facultad de Medicina elaboró y aplicó un programa docente íntegramente online con un enfoque «autorregulativo» (enfocado en el aprendizaje autónomo del alumno). Este estudio presenta las opiniones de profesores y alumnos. Métodos Las características educativas del Programa online ante COVID-19 (POLAC), para primero y segundo cursos, estructuración, organización de la intervención y resultados académicos, han sido descritos en otro trabajo. Este estudio mediante encuestas online, explora opiniones de profesores y alumnos tras su desarrollo. Dos investigadores codificaron temática e independientemente las respuestas abiertas obtenidas, clasificándolas en categorías. Resultados Respondieron los ocho profesores implicados y un número variable por asignatura de alumnos, recibiéndose 234 cuestionarios (17%). Los alumnos destacan de positivo la optimización de recursos docentes utilizados, la utilidad de las herramientas online, especialmente autoevaluaciones y sistema de gestión de dudas. El desarrollo de las prácticas y aspectos propios de la presencialidad se destacaron como negativos. La dedicación de los profesores recibió comentarios, tanto positivos como negativos. Los profesores resaltaron la potenciación de la autonomía del alumno, la utilidad de las herramientas online y la necesidad adicional de presencialidad. Conclusión Globalmente, los comentarios positivos y negativos están en línea con las fortalezas y debilidades tanto de la enseñanza online como de enfoques docentes «autorregulativos». Se precisan estudios de diseños más robustos para comprobar el alcance real de estos resultados.
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    Epidemiología de la infección por Clostridium difficile en España.
    (Enfermedades infecciosas y microbiología clínica. Elsevier., 2011) Monge Martín, Diana; Asensio, Ángel
    Las infecciones por Clostridum difficile (ICD) han despertado un gran interés debido a su asociación con los cuidados sanitarios y a su impacto en la morbilidad y mortalidad en los ancianos. En los últimos años ha habido un creciente incremento en el número de estudios publicados sobre la incidencia, los cambios en la presentación clínica y la epidemiología con la descripción de nuevos factores de riesgo. La frecuencia de la ICD en España no está suficientemente caracterizada, pero los datos disponibles indican que la incidencia está dentro del rango de los países de nuestro entorno, aunque en aumento. Además, la elevada y creciente utilización de los antibióticos de amplio espectro, tanto en nuestros hospitales como en la comunidad, son factores que favorecen el crecimiento de esta enfermedad. El ribotipo hipervirulento 027 no se ha extendido en nuestros hospitales. Necesitamos conocer con mayor validez y precisión la incidencia de ICD comunitaria y asociada a los cuidados sanitarios, mejorar la información sobre brotes, la afectación de determinados grupos de población, la caracterización de los tipos circulantes, y los efectos que produce sobre la mortalidad y el coste sanitario. Es necesaria la puesta en marcha de programas de mejora en el uso de los antibióticos. Asimismo, es necesario elevar el conocimiento y la realización de las precauciones estándar, especialmente de la higiene de las manos, y de las medidas específicas para limitar la diseminación de C. difficile en las instituciones sanitarias.
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    Interleukin‐receptor antagonist and tumor necrosis factor inhibitors for theprimary and secondary prevention of atherosclerotic cardiovascular diseases.
    (Cochrane Database of Systematic Reviews, 2021) Martí Carvajal, Arturo; De Sanctis, Juan Bautista; Dayer, Mark; Martí Amarista, Cristina Elena; Alegría Barrero, Eduardo; Monge Martín, Diana; Abd El Aziz, Mohamed; Correa Pérez, Andrea; Nicola, Susana; Parise Vasco, Juan Marcos
    Objectives: This is a protocol for a Cochrane Review (intervention). The objectives are as follows: To assess the clinical benefits and harms of interleukin‐receptor antagonists and tumor necrosis factor (TNF) inhibitors for the primary and secondary prevention of atherosclerotic cardiovascular diseases. To determine whether interleukin‐receptor antagonists or TNF inhibitors, provided to people both with and without pre‐existing cardiovascular disease, are: useful in preventing adverse cardiovascular outcomes; and safe.
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    Indicators to evaluate quality of care in head and neck cancer in Spain.
    (Clinical and Translational Oncology, 2023) Cruz Hernández, Juan Jesús; Campos Lucas, Francisco Javier; Caballero Martínez, Fernando; Monge Martín, Diana; Antón Rodríguez, Cristina
    Purpose This study aimed to develop a set of criteria and indicators to evaluate the quality of care of patients with head and neck cancer (HNC). Methods A systematic literature review was conducted to identify valuable criteria/indicators for the assessment of the quality of care in HNC. With the aid of a technical group, a scientific committee of oncologists specialised in HNC used selected criteria to propose indicators that were evaluated with a two-round Delphi method. Indicators on which consensus was achieved were then prioritised by the scientific committee to develop a final set of indicators. Results We proposed a list of 50 indicators used in the literature or developed by us to be evaluated with a Delphi method. There was consensus on the appropriateness of 47 indicators in the first round; the remaining 3 achieved consensus in the second round. The 50 indicators were scored to prioritise them, leading to a final selection of 29 indicators related to structure (3), process (22), or outcome (4) and covering diagnosis, treatment, follow-up, and health outcomes in patients with HNC. Easy-to-use index cards were developed for each indicator, with their criterion, definition, formula for use in real-world clinical practice, rationale, and acceptable level of attainment. Conclusions We have developed a set of 29 evidence-based and expert-supported indicators for evaluating the quality of care in HNC, covering diagnosis, treatment, follow-up, and health outcomes.
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    Psychoeducation for the parents of people with severe mental illness.
    (Cochrane Database of Systematic Reviews, 2022) Cuesta Lozano, Daniel; López Alcalde, Jesús; Castro Molina, Francisco Javier; García Sastre, Montserrat; Maravilla Herrera, Paulina; Muriel, Alfonso; Asenjo Esteve, Ángel Luis; Álvarez Díaz, Noelia; Monge Martín, Diana; Carralero Montero, Ana
    This is a protocol for a Cochrane Review (intervention). The objectives are as follows: To assess the effects (benefits and harms) of psychoeducation specifically for parents of people with SMI.
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    Medical students’ attitudes toward communication skills learning: comparison between two groups with and without training.
    (Advances in Medical Education and Practice, 2019) Ruiz Moral, Roger; García de Leonardo Mena, Cristina; Caballero Martínez, Fernando; Monge Martín, Diana
    Objective: The value students give to communication skills (CS), acquiring them, or other related matters can influence the effectiveness of educational programs. In this study, we explored first and fourth year medical students’ attitudes toward CS and their learning, assessing the possible influence they have on programmed experiential training in a medical school. Subjects and methods: Two hundred and twenty first and fourth year medical students completed the Communication Skills Attitudes Scale, analyzing the positive and negative, and affective and cognitive attitude subscales toward learning. Results: Fourth year students trained in CS showed less positive attitudes toward CS than first year untrained students. Cognitive and affective attitudes displayed different patterns in both groups; while affective attitudes decreased in fourth year students, cognitive attitudes did not vary significantly between groups. Accumulated learning experiences seem to be more influential than sex. Conclusion: The findings suggest that students’ attitudes toward CS could decline as a result of CS training. Nevertheless, students’ attitudes at the cognitive and fundamental level stay fairly unchanged. Learning CS with experiential methods seems to be challenging for students at a personal level; so, educators should personalize these methods as much as possible. However, further studies using longitudinal research designs should be performed for exploring students’ attitudes changes over time.
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    Promocionando la Promoción de la Salud: percepciones de estudiantes de medicina sobre un programa educativo para cambio de conductas en atención primaria.
    (Atención primaria, 2018) Ruiz Moral, Roger; Monge Martín, Diana; García de Leonardo Mena, Cristina; Pérula de Torres, Luis A.; Caballero Martínez, Fernando
    Objetivo: valorar si un programa formativo ofrecido por médicos de familia en el curriculum oficial de medicina sobre principios y estrategias para ayudar a los pacientes a cambiar conductas de riesgo (APCCR), produce cambios en sus percepciones, opiniones y actitudes en relación a este tipo de intervenciones. Diseño: Estudio cuasi experimental antes-después Emplazamiento: Una facultad de medicina Participantes: Todos los alumnos de 4º curso de medicina (110) Intervenciones: formación experiencial sobre estrategias comunicativas para APCCR, Mediciones: opiniones y percepciones evaluadas antes y después del curso mediante cuestionario ad hoc. Resultados: Tras el curso los estudiantes (103) cambiaron sus ideas sobre la motivación como factor “interno”(13%; 15) a “interno-externo”(61%, 71) (p:0,003), reforzando sus opiniones sobre la capacidad del médico para APCCR (alta: 72; 62%; baja: 10, 12%)(p:0,008). Los alumnos se consideraron más capaces de respetar la autonomía de los pacientes cuando estos toman decisiones o siguen conductas consideradas perjudiciales (fácil: 50% (58); difícil 24%, (28) (p:0,001) e incrementaron su percepción sobre su capacidad para afrontar este tipo de entrevistas: 72% (83) vs 1 (1%) (p<0,001). Conclusiones: Esta formación parece contribuir a crear en estudiantes percepciones y actitudes positivas relacionadas con aspectos claves a la hora de afrontar una entrevista para APCCR, esto supone un aspecto preliminar clave para implementar este tipo de estrategias.
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    Results of donor after cardiac death circulation activation: recuperation of spontaneous circulation analysis.
    (2016) Mateos Rodríguez, Alonso; Coll Torres, E.; Padilla Martínez, M.; Blanco Lara, A.; Villar Arias, A.; Monge Martín, Diana; Caballero Martínez, Fernando; Picazo Pineda, Lara
    The activation procedure of a potential donor after cardiac death begins after recognition of a situation of unrecovered PCR patient meets the criteria donor after cardiac death. Still have to meet a number of medical conditions and logistical both for the potential donor becomes effective donor. The aim of this study is to describe this procedure and know the number of potential donors who finally become effective donors. Method: Collection of all activations procedure after cardiac death donor HU 12 de Octubre for 5 years (2009-2013). Data collection is performed on a web platform created for this purpose.