Person:
González Jurado, Máximo A.

Loading...
Profile Picture

First Name

Máximo A.

Last Name

González Jurado

Affiliation

Faculty

Department

Area

Identifiers
Scopus Author ID

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    The Implementation of Nursing Specialties in Spain, 2005-2018: A Documental Study
    (Clinical Nurse Specialist, 2020) De Almeida Souza, Alina Maria; Cuevas-Budhart, Miguel Ángel; Pérez Raya, Florentino; González Jurado, Máximo A.; Gómez del Pulgar, Mercedes
    Nursing specialization is considered a significant professional requirement to meet the challenges and needs of the health systems under evolving epidemiological patterns and scientific, technological, and social advances. In Spain, experiences in the training of specialist nurses have followed the same pattern and have been consolidated through legislation. This study aimed to analyze the implementation of the Spanish Nursing Specialty process according to the Royal Decree 450/2005. It used the documentary and systematic analysis method: a systematic review of official regulation documents published in the State Official Bulletin of Spain, Spanish legislative and historical nursing inventories, and other nursing-specific literature. This study shows an extensive account of nursing specialties' development process through a rather long period in Spain. It evidences the complexity involved to ensure legislative legality. The study also points to the need for homogeneity within the programs across the national territory and legal definition for specialty practice. This study could be an illustration to stimulate other nurse leaders in the world working in regulation and nursing specialty development to empower nurses' development and enhance the nurse specialists' contribution to archive the needs of the health system and healthcare of the population. HIGHLIGHTS:.
  • Item
    Fiabilidad de una escala para la evaluación de competencias enfermeras: estudio de concordancia.
    (Educación médica, 2019) Gómez del Pulgar, Mercedes; Hernández Iglesias, Sonsoles; Crespo Cañizares, Almudena; Pérez Martín, Ana; González Jurado, Máximo A.; Beneit Montesinos, Juan Vicente
    Introducción Evaluar las competencias es una cuestión de importancia que ocupa un lugar primordial en el contexto de la educación superior. Para ello, es necesario disponer de instrumentos que reúnan criterios de validez y fiabilidad, y que puedan ser utilizados en escenarios de desempeño, capacidad y actuación profesional. Por esta razón, nos planteamos el siguiente objetivo: determinar la concordancia intra e interobservador de una escala para la evaluación de competencias enfermeras (ECOEnf) en España. Material y método Estudio observacional, descriptivo y transversal para evaluar la fiabilidad mediante el análisis de concordancia intra e interobservadores de la escala «ECOEnf». Se utilizó la prueba no paramétrica Tau-b de Kendall para establecer la correlación, aplicada a la misma población, en el mismo tiempo, por 2 observadores diferentes. Resultado La concordancia intraobservador se obtuvo una excelente consistencia interna (r = 0,98). Respecto a la concordancia entre observadores se mostraron escasos ítems con una correlación menor de 0,5; sin embargo, todos los ítems cumplen con una buena fiabilidad, estadísticamente significativa, p valor < 0,05. Conclusión En general, al realizar la correlación entre los resultados de la herramienta medido 2 veces por diferentes observadores en el mismo momento se encontró estadísticamente una buena concordancia, por lo cual se considera un instrumento fiable para ser utilizado en la evaluación de las competencias enfermeras en España.