De la pizarra tradicional a la pizarra digital: perspectiva histórica sobre el uso de materiales didácticos de ELE.
Author: Puente Ortega, Paloma
Abstract: The present work is a brief historical compendium that can answer questions on the use of these resources such as: when the audio-visual material was in use for the first time in the language teaching, when the teachers started using language laboratories or in what moment they started using the new technology resources.
Anthony (1963), Sanchez (1992), and recently Mayor (2011) and Brown (2011), toether with the last updated research of Richards and Rodgers (2014) analysed the history of language teaching methodology. We are not going to into any great detail regarding this development, but will rather focus our study on the Resources and didactic materials that were in use for the first time in each of them. This perspective will help us to define what we really wish to take place in the Language Classroom.
El presente trabajo es un breve compendio histórico que puede responder a cuestiones concretas sobre el uso de los materiales didácticos: cuándo se utilizan por primera vez los medios audiovisuales en la enseñanza de idiomas, cuándo se empiezan a utilizar los laboratorios de idiomas o en qué momento se empiezan a utilizar los recursos tecnológicos.
La historia de los métodos de enseñanza de lenguas ha sido analizada y descrita por diversos autores a lo largo de las últimas décadas Anthony (1963), Sánchez (1992), Melero (2000), Alcalde (2011), Moreno (2011) o la última edición actualizada de Richards & Rodgers (2014). No queremos entrar en el detalle de su desarrollo pero sí centrarnos en los recursos y materiales didácticos que se utilizaron por primera vez en cada uno de ellos. Estoy segura de que esta perspectiva nos ayudará a definir lo que realmente queremos que suceda en el aula de español.
Universal identifier: http://hdl.handle.net/10641/1312
Date: 2017
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
Ppuente Ortega_DE LA PIZARRA ... | 204.4Kb | View/ |
Collections
- EDUCACIÓN [85]