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Caballero Martínez, Fernando

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Caballero Martínez

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Medicina

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    Consenso Ibero-americano sobre Habilidades Comunicacionais para Estudantes de Graduação em Enfermagem.
    (Revista latino-americana de enfermagem, 2022) Pérez Martín, Ana; Gómez del Pulgar, Mercedes; Ruiz Moral, Roger; Crespo Cañizares, Almudena; García de Leonardo Mena, Cristina; Caballero Martínez, Fernando
    Objective: as a health care profession focused on caring for people, Nursing requires sound communication skills. Based on an international expert consensus, a proposal on learning outcomes in clinical communication for undergraduate Nursing education curricula in Spanish speaking countries is presented. Method: a steering committee, consisting of 5 nurses and experts in communication in health care sciences, drew up the first list of communication skills specific to the Nursing degree. Their proposal was reviewed and improved by a committee of 7 international scientific advisers. 70 experts from 14 countries were selected using a snowball sampling procedure and invited to participate in a distance modified Delphi consensus process in two survey rounds. Statistical analysis was carried out to establish the final consensus level for each item. Results: a questionnaire with 68 learning outcomes in clinical communications was submitted for panel assessment. In the first Delphi round, the panel reached a statistical consensus on all the items assessed. There was no need for a second round to reconcile positions. Conclusion: an academic proposal, approved by a high level of international consensus, is presented to guide and unify the learning outcomes on the clinical communication curriculum for undergraduate Nursing studies in Spanish speaking countries.
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    Opiniones de profesores y alumnos sobre un programa integral online en medicina durante el confinamiento por COVID-19.
    (Educación médica, 2021) Ruiz Moral, Roger; Sierra Isturiz, Javier; Garcia Miguel Piedras, María José; Cerro, Álvaro; García de Leonardo Mena, Cristina; Turpín Sevilla, María del Carmen; Monge Martín, Diana; Caballero Martínez, Fernando
    Introducción La crisis por COVID-19 supuso en marzo del 2020 el cierre de las universidades del país, con interrupción total de actividad presencial. Para afrontar el último cuatrimestre 2019/20 en confinamiento, nuestra Facultad de Medicina elaboró y aplicó un programa docente íntegramente online con un enfoque «autorregulativo» (enfocado en el aprendizaje autónomo del alumno). Este estudio presenta las opiniones de profesores y alumnos. Métodos Las características educativas del Programa online ante COVID-19 (POLAC), para primero y segundo cursos, estructuración, organización de la intervención y resultados académicos, han sido descritos en otro trabajo. Este estudio mediante encuestas online, explora opiniones de profesores y alumnos tras su desarrollo. Dos investigadores codificaron temática e independientemente las respuestas abiertas obtenidas, clasificándolas en categorías. Resultados Respondieron los ocho profesores implicados y un número variable por asignatura de alumnos, recibiéndose 234 cuestionarios (17%). Los alumnos destacan de positivo la optimización de recursos docentes utilizados, la utilidad de las herramientas online, especialmente autoevaluaciones y sistema de gestión de dudas. El desarrollo de las prácticas y aspectos propios de la presencialidad se destacaron como negativos. La dedicación de los profesores recibió comentarios, tanto positivos como negativos. Los profesores resaltaron la potenciación de la autonomía del alumno, la utilidad de las herramientas online y la necesidad adicional de presencialidad. Conclusión Globalmente, los comentarios positivos y negativos están en línea con las fortalezas y debilidades tanto de la enseñanza online como de enfoques docentes «autorregulativos». Se precisan estudios de diseños más robustos para comprobar el alcance real de estos resultados.
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    Indicators to evaluate quality of care in head and neck cancer in Spain.
    (Clinical and Translational Oncology, 2023) Cruz Hernández, Juan Jesús; Campos Lucas, Francisco Javier; Caballero Martínez, Fernando; Monge Martín, Diana; Antón Rodríguez, Cristina
    Purpose This study aimed to develop a set of criteria and indicators to evaluate the quality of care of patients with head and neck cancer (HNC). Methods A systematic literature review was conducted to identify valuable criteria/indicators for the assessment of the quality of care in HNC. With the aid of a technical group, a scientific committee of oncologists specialised in HNC used selected criteria to propose indicators that were evaluated with a two-round Delphi method. Indicators on which consensus was achieved were then prioritised by the scientific committee to develop a final set of indicators. Results We proposed a list of 50 indicators used in the literature or developed by us to be evaluated with a Delphi method. There was consensus on the appropriateness of 47 indicators in the first round; the remaining 3 achieved consensus in the second round. The 50 indicators were scored to prioritise them, leading to a final selection of 29 indicators related to structure (3), process (22), or outcome (4) and covering diagnosis, treatment, follow-up, and health outcomes in patients with HNC. Easy-to-use index cards were developed for each indicator, with their criterion, definition, formula for use in real-world clinical practice, rationale, and acceptable level of attainment. Conclusions We have developed a set of 29 evidence-based and expert-supported indicators for evaluating the quality of care in HNC, covering diagnosis, treatment, follow-up, and health outcomes.
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    Medical students’ attitudes toward communication skills learning: comparison between two groups with and without training.
    (Advances in Medical Education and Practice, 2019) Ruiz Moral, Roger; García de Leonardo Mena, Cristina; Caballero Martínez, Fernando; Monge Martín, Diana
    Objective: The value students give to communication skills (CS), acquiring them, or other related matters can influence the effectiveness of educational programs. In this study, we explored first and fourth year medical students’ attitudes toward CS and their learning, assessing the possible influence they have on programmed experiential training in a medical school. Subjects and methods: Two hundred and twenty first and fourth year medical students completed the Communication Skills Attitudes Scale, analyzing the positive and negative, and affective and cognitive attitude subscales toward learning. Results: Fourth year students trained in CS showed less positive attitudes toward CS than first year untrained students. Cognitive and affective attitudes displayed different patterns in both groups; while affective attitudes decreased in fourth year students, cognitive attitudes did not vary significantly between groups. Accumulated learning experiences seem to be more influential than sex. Conclusion: The findings suggest that students’ attitudes toward CS could decline as a result of CS training. Nevertheless, students’ attitudes at the cognitive and fundamental level stay fairly unchanged. Learning CS with experiential methods seems to be challenging for students at a personal level; so, educators should personalize these methods as much as possible. However, further studies using longitudinal research designs should be performed for exploring students’ attitudes changes over time.
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    Promocionando la Promoción de la Salud: percepciones de estudiantes de medicina sobre un programa educativo para cambio de conductas en atención primaria.
    (Atención primaria, 2018) Ruiz Moral, Roger; Monge Martín, Diana; García de Leonardo Mena, Cristina; Pérula de Torres, Luis A.; Caballero Martínez, Fernando
    Objetivo: valorar si un programa formativo ofrecido por médicos de familia en el curriculum oficial de medicina sobre principios y estrategias para ayudar a los pacientes a cambiar conductas de riesgo (APCCR), produce cambios en sus percepciones, opiniones y actitudes en relación a este tipo de intervenciones. Diseño: Estudio cuasi experimental antes-después Emplazamiento: Una facultad de medicina Participantes: Todos los alumnos de 4º curso de medicina (110) Intervenciones: formación experiencial sobre estrategias comunicativas para APCCR, Mediciones: opiniones y percepciones evaluadas antes y después del curso mediante cuestionario ad hoc. Resultados: Tras el curso los estudiantes (103) cambiaron sus ideas sobre la motivación como factor “interno”(13%; 15) a “interno-externo”(61%, 71) (p:0,003), reforzando sus opiniones sobre la capacidad del médico para APCCR (alta: 72; 62%; baja: 10, 12%)(p:0,008). Los alumnos se consideraron más capaces de respetar la autonomía de los pacientes cuando estos toman decisiones o siguen conductas consideradas perjudiciales (fácil: 50% (58); difícil 24%, (28) (p:0,001) e incrementaron su percepción sobre su capacidad para afrontar este tipo de entrevistas: 72% (83) vs 1 (1%) (p<0,001). Conclusiones: Esta formación parece contribuir a crear en estudiantes percepciones y actitudes positivas relacionadas con aspectos claves a la hora de afrontar una entrevista para APCCR, esto supone un aspecto preliminar clave para implementar este tipo de estrategias.
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    Results of donor after cardiac death circulation activation: recuperation of spontaneous circulation analysis.
    (2016) Mateos Rodríguez, Alonso; Coll Torres, E.; Padilla Martínez, M.; Blanco Lara, A.; Villar Arias, A.; Monge Martín, Diana; Caballero Martínez, Fernando; Picazo Pineda, Lara
    The activation procedure of a potential donor after cardiac death begins after recognition of a situation of unrecovered PCR patient meets the criteria donor after cardiac death. Still have to meet a number of medical conditions and logistical both for the potential donor becomes effective donor. The aim of this study is to describe this procedure and know the number of potential donors who finally become effective donors. Method: Collection of all activations procedure after cardiac death donor HU 12 de Octubre for 5 years (2009-2013). Data collection is performed on a web platform created for this purpose.
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    Teaching medical students to express empathy by exploring patient emotions and experiences in standardized medical encounters.
    (Patient Education and Counseling, 2017) Ruiz Moral, Roger; Pérula de Torres, Luis A.; Monge Martín, Diana; García de Leonardo Mena, Cristina; Caballero Martínez, Fernando
    OBJECTIVES: To increase medical students’ ability to detect contextual and emotional cues and to respond empathetically to patients. METHODS: a training course in communication skills and patient-centered care with different teaching activities (didactic, reflective and interactive: workshops and encounters with simulated patients) was delivered to third-year medical students just before their clerckships. The program was evaluated by an external observer (OE) and simulated patients (SP) in 2 or 3 videotaped encounters. RESULTS: Students improved significantly from baseline to 3rd interview in all communicative skills and domains explored both in OE (32.4%) and SP (38.3%) measurement. At the end of the course students detected significantly more clues and made more empathetic expressions. CONCLUSIONS: The course seems to improve the ability of students to explore the illness experience, showing more empathy in a more genuine way. This was carried out in consultations lasting 10 minutes. PRACTICAL IMPLICATIONS: The program is effective and feasible to be applied as a regular formative activity. Further research is needed to assess whether this training program is applicable to students in more advanced educational levels and if it has any additional outcomes.
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    Indicadores de calidad y seguridad en el paciente anticoagulado con fibrilación auricular no valvular y enfermedad tromboembólica venosa profunda.
    (Journal of Healthcare Quality Research, 2018) Ignacio, E.; Mira, J. J.; Campos, Francisco; López de Sá, E.; Caballero Martínez, Fernando; Lorenzo, A.
    Objetivos Identificar y priorizar indicadores que permitan evaluar la calidad asistencial y seguridad de los pacientes con fibrilación auricular no valvular (FANV) y enfermedad tromboembólica venosa (ETEV) profunda en tratamiento con anticoagulantes. Material y métodos Mediante la técnica de conferencia de consenso, un grupo de profesionales expertos clínicos procedió a la identificación de los elementos determinantes del proceso asistencial de la FANV y ETEV para definir los criterios de calidad y seguridad. Se procedió a la elaboración de una propuesta de indicadores de calidad y seguridad asistencial que fueron priorizados teniendo en consideración una serie de atributos preestablecidos. Los indicadores seleccionados se clasificaron en indicadores de contexto, seguridad, activación y de resultados de la intervención en el paciente. Resultados Se identificó conjunto de 114 indicadores de calidad y seguridad asistencial, de los cuales se priorizaron 35 indicadores: 15 para la FANV y 20 para la ETEV. Un 49% de los indicadores (40% para la FANV y 55% para la ETEV) representaron la seguridad del paciente y un 26% (33% para la FANV y 20% para la ETV) los resultados de las intervenciones en el paciente. Conclusiones Con el presente trabajo se presenta un conjunto de indicadores consensuados por un grupo de profesionales expertos que puede contribuir a la mejora de la calidad asistencial del paciente con FANV y ETEV en tratamiento anticoagulante.
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    Cómo se está incorporando, enseñando y evaluando la comunicación clínica en las facultades de Medicina españolas.
    (Educación Médica, 2020) Ruiz Moral, Roger; García de Leonardo Mena, Cristina; Cerro Pérez, Álvaro; Monge Martín, Diana; Caballero Martínez, Fernando
    En los últimos 10 años las habilidades comunicativas se han introducido en los estudios de grado de las facultades de Medicina españolas (FFMM), sin embargo, no disponemos de datos fiables sobre cómo esto se está realizando. Este es el objetivo de este estudio. Métodos Estudio observacional. Los responsables de la enseñanza de habilidades comunicativas en las 41 FFMM del listado oficial del Ministerio de Sanidad responden a un cuestionario enviado electrónicamente. Resultados Respondieron 35 FFMM, el 85,3%. Organización curricular: 27 FFMM (79,4%) tienen estos contenidos compartidos con otros: 22 (64,7%) en periodo preclínico, 10 (29,5%) en cursos clínicos, ligados al aprendizaje en las pasantías. En 25 (71,4%) la enseñanza es obligatoria. Predominan los docentes clínicos (29; 85,3%), aunque el 35,3% (12) no lo son, la mayoría de estos, psicólogos (8). Predominan las clases magistrales y los seminarios con grupos reducidos. Aunque el role-playing es frecuente (26 FFMM), se hace «demostrativamente» (95%) y no todos los alumnos pueden ensayar y recibir feedback. Los pacientes simulados son poco utilizados (17). La evaluación es habitualmente mediante exámenes escritos (28 FM). Treinta FFMM incluyen algún tipo de evaluación práctica, generalmente en las pasantías. Conclusiones Aunque la mayoría de las FFMM españolas incorporaron algunos contenidos sobre habilidades comunicativas, esta incorporación parece estar aún lejos de ajustarse a los requerimientos para un aprendizaje eficaz. Se precisan estudios que revelen las circunstancias en las que se produce esta incorporación y las dificultades y barreras que las FFMM deben afrontar, para mejorar este tipo de formación en el futuro.
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    Measures to evaluate quality of care in renal cancer: results of a Delphi study in Spain.
    (Clinical and Translational Oncology, 2022) Guillem Porta, Vicente; Antón Rodríguez, Cristina; Caballero Martínez, Fernando; Campos Lucas, F.J.; Durán Martínez, Ignacio
    Purpose: To review current measures for renal cancer care and develop a comprehensive and updated list of measures for their practical use. Methods: The study was developed by Fundación ECO, a Spanish foundation aiming to improve oncology quality of care. A systematic literature review was carried out to identify measures and knowledge gaps. A scientific committee composed of 9 experts reviewed the literature findings and added measures. A preliminary list of 42 measures was evaluated with the Delphi method to gather feedback from 47 medical oncology experts in Spain. Experts scored the appropriateness of the measures and ranked their priority in 2 consecutive online surveys. The scientific committee reviewed the Delphi results and developed the measures. A technical group from Universidad Francisco de Vitoria conducted and oversaw the Delphi method. Results: The Delphi method led to consensus on all 42 measures. The scientific committee used a prioritisation matrix to select 25 of these measures for evaluating quality of care in renal cancer. These measures regarded structure, process, and outcome and covered general management, diagnosis, treatment, follow-up, and evaluation of health outcomes. Easy-to-use index cards were developed for all 25 measures, including their definition, formula, acceptable level of attainment, and rationale. Conclusions: This manuscript aims to provide healthcare professionals with expert- and evidence-based measures that are useful for evaluating quality of care in renal cancer and cover all aspects and stages.