David Hume y la ciencia de la opinión.

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers

Publication date

2014

Start date of the public exhibition period

End date of the public exhibition period

Advisors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad Francisco de Vitoria
Metrics
Google Scholar

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

El David Hume objeto de este artículo no es el filósofo, sino el historiador y el pensador político. El intelectual preocupado por la evolución histórica de las sociedades que pergeña, en su obra histórica y ensayística, una teoría del proceso de la civilización construida con materiales propios de una Ilustración liberal y escéptica. Dicha teoría no fue expuesta por Hume de manera sistemática, con lo que el presente artículo trata de hacer explícita la unidad que subyace a las fragmentarias reflexiones políticas, sociales y económicas del pensador escocés. Nuestra tesis es que dichas reflexiones obedecieron a un fin estabilizador: el de asentar en Gran Bretaña el proceso civilizatorio tras la Revolución de 1688 acabando con las disputas faccionalistas y contribuyendo a la creación de una ciudadanía prudente y moderada, alejada de cualquier género de extremismo.
The “David Hume” purpose of this article is not the philosopher but the historian and political thinker. Intellectual concerned about the historical evolution of societies that outlines in their historical and essays, a theory of the process of civilization built with materials from a liberal and skeptical Enlightenment. This theory was not advanced by Hume systematically, so this article is to make explicit the underlying unity to the fragmented political, social and economic considerations Scottish thinker. Our thesis is that these discussions were due to a stabilizing purpose: to settle in Britain the civilizing process after the Revolution of 1688 ending the factional disputes and contributing to the creation of a prudent and moderate citizens, far from any kind of extremism.

Doctoral program

Description

Keywords

Pensamiento político, Educación política, Liberalismo

Citation