Educación, ciudadanía y libertad.

Loading...
Thumbnail Image
Identifiers

Publication date

2008

Start date of the public exhibition period

End date of the public exhibition period

Advisors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad Francisco de Vitoria
Metrics
Google Scholar

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

La materia educación para la ciudadanía y su imposición obligatoria en el currículo escolar ha despertado una gran inquietud en la sociedad española debido a su pretensión de formar la conciencia moral de los alumnos, En este artículo se analiza la concepción fi losófi ca que subyace en educación para la ciudadanía y, en general, en el sistema educativo español, pues la autora considera que no estamos ante una mera cuestión pedagógica, sino ante una determinada concepción del Estado y de la persona en la que hay poco espacio para la libertad.
Citizenship Education has been implemented in Spain as a compulsory subject in the national curricula. The issue has produced great disturbance in Spanish society due to its aims concerning children morals. The author of this article analyses the philosophical conception that is at the bottom of Citizenship Education, and also in the Spanish education system. The author considers that we are not before a mere pedagogical question, but before a certain concept of the State and of the person in which there is little space for freedom.

Doctoral program

Description

Keywords

Educación, Ciudadanía, Libertad, Laicismo, Relativismo, Constructivismo

Citation