Person:
Ruiz Varela, Gemma

Loading...
Profile Picture

First Name

Gemma

Last Name

Ruiz Varela

Affiliation

Faculty

Educación y Psycología

Department

Area

Identifiers

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    Music as a Tool for Integral Formation in the University. A Proposal of Education in the Meeting.
    (Music Science and Modern Education, 2018) Ruiz Varela, Gemma; Rodríguez Legendre, Fidel
    Estudios recientes en el campo de la psicología, la pedagogía y la filosofía muestran que la educación musical, debido a su singularidad y los métodos específicos desarrollados, es de suma importancia para el desarrollo armonioso del hombre. Este trabajo toma como posición inicial la poética de las estructuras musicales y, sobre su base, crea una metodología de enseñanza orientada a la personalidad. La esencia de esta propuesta es la interacción de varias áreas de conocimiento y estrategias dirigidas a la persona. OBJETIVO El objetivo principal de este estudio, basado en la base dialógica de la educación universitaria, es presentar una metodología basada en la música como un método para provocar y mejorar la dinámica de una reunión, lo que permitirá al estudiante obtener la experiencia completa de un educador. El segundo objetivo es analizar la consistencia interna y la validez del constructo de Music for Encounter (ME), así como la satisfacción de los estudiantes con la metodología utilizada. Metodo La actividad se muestra en el ejemplo de los estudiantes de la Universidad de Francisco de Vitoria que obtuvieron una maestría en la especialidad de un maestro. Los datos se procesan sobre la base de los indicadores de confiabilidad de Alpha de Cronbach, así como el análisis descriptivo, el análisis de correlación y el análisis del factor de riesgo (AFE). RESULTADOS. Los resultados muestran altos índices de consistencia interna (confiabilidad total 0.886). Las correlaciones entre los factores instrumentales son significativas y altas. Es obvio que AFE indica la presencia de una sola construcción basada en dos factores relacionados. La satisfacción entre los estudiantes es muy alta (M = 5,6; SD = 0.6 de 6). Discusión. Estos resultados demuestran la idoneidad de la definición de la construcción ME para estudiantes universitarios, basada en una herramienta de medición especialmente desarrollada, y la satisfacción de los estudiantes con el método utilizado.
  • Item
    Regreso de la experiencia a la teoría. Repensar la deontología profesional después de Auschwitz.
    (Adaya Press, 2018) Ruiz Varela, Gemma; Rodríguez Legendre, Fidel; Agejas Esteban, José Ángel
    Organizar un viaje al campo de concentración de Auschwitz como parte de la formación ética y deontológica para alumnos del Grado en Educación resultó, como mostramos en la comunicación al Congreso EDUNOVATIC 2017, una experiencia formativa. La relevancia de esos resultados nos ha llevado a proponer una renovación completa de la docencia y el estudio de la asignatura de ética y deontología profesional teniendo en cuenta los contenidos, habilidades y competencias que la configuran. A partir de los fundamentos de la asignatura y de las aportaciones de la sociología que muestran las posibilidades del viaje como experiencia transformadora, se propone un rediseño de la asignatura. El viaje pasa de ser una actividad opcional complementaria a convertirse en el eje que redefine contenidos, métodos y evaluación. El enfoque de la asignatura cambia a un aprendizaje significativo de modo que todos los elementos presentes en la guía docente de la materia estén orientados a la consecución de los resultados de aprendizaje esperados.
  • Item
    Diversid-arte: el arte como vía de atención a la diversidad con alumnos con necesidades especiales.
    (Universidad Politécnica de Valencia, 2015) Martín Martínez, Laura; Ruiz Varela, Gemma; Ros Bernal, Ignacio
  • Item
    Viaje a Auschwitz como experiencia formativa en ética.
    (2018) Ruiz Varela, Gemma; Rodríguez Legendre, Fidel; Agejas Esteban, José Ángel
    Dentro de las actividades en formación de habilidades y competencias propias de la asignatura de Ética y Deontología en los Grados de Educación Infantil y Primaria, se ha realizado con vocación de permanencia en cursos sucesivos, un viaje a la Topografía del terror nazi, visitando Berlín y Auschwitz. La comunicación presenta la propuesta, diseño y medición de dicho viaje como inmersión en una experiencia formativa. Tras revisar los precedentes teóricos que justifican el diseño de la actividad dentro del Espacio Europeo de Educación Superior por un lado y en relación con los objetivos de la asignatura por otro, se expone el diseño teórico y crítico, así como el desarrollo didáctico de la misma. Finalmente se ofrece la medición de los resultados, el contraste de los mismos y la evaluación de la satisfacción con la actividad por parte de los alumnos participantes. Se concluye la exposición de la actividad con la discusión acerca del diseño y de los resultados.
  • Item
    Meditación y música online para eliminar el estrés en alumnos de primaria durante la pandemia COVID-19 en España.
    (Music Scholarship, 2021) Ruiz Varela, Gemma; Rodríguez Legendre, Fidel
    On 11 March 2020, the World Health Organization declared an international pandemic state of emergency, in the face of the public health crisis caused by COVID-19. Since that day, Spaniards have faced the situation of confinement in their homes, while sanitary containment measures have restricted mobility, reducing economic and social activity, in addition to paralyzing productive work in numerous sectors. In these circumstances the scope of which cannot be predicted in all its consequences and dimensions as of now, one of the most affected social sectors has been the population of children, adolescents and young people. At this point, this sector has been affected in its educational work, as well as in leisure time activities, having been deprived of the social interactions necessary for the process of socialization and formation of personality. Based on the aforementioned situation, when an important record was detected on the levels of stress, anxiety and behavioral problems, it was seen fit to implement Mindfulness and Music Education sessions online, with the main objective of channeling the problems of behavior, stress and anxiety generated by confinement through an online methodology. The dynamics was studied with primary school students in Madrid. In order to evaluate the impact of this interventional action, a quasi-experimental design was structured from the methodological point of view, establishing the application of Mindfulness and Online Music Education sessions as an independent variable, and changes as a dependent variable, behavior, stress and anxiety. Next, an incidental non-probabilistic sampling was established, with a total of 130 participants (77% girls and 23% boys), with the mean age of the children of 9.407 (DT = 2.393), 100% of whom were Primary Education students. The following social networks were used as tools for communication and socio-digital interaction: WhatsApp, Zoom and Instagram, in order to implement the exercises used in the MindfulnessBased Stress Reduction (MBSR) program by Kabat-Zinn (1979) of the activities of the Musical Education area corresponding to Primary Education, while for data collection an adaptation of the questionnaire “Five Facet Mindfulness Questionnaire” (FFMQ) by Baer et al. (2006), as well as the JASP 0.13.1 application, SPSS and an excel spreadsheet for processing. Regarding the results and the main objectives, the attempt was made to channel the level of stress and anxiety among the participants, in terms of behavioral problems, achieving a partial reduction. In this way, and based on inferential statistics, the presence of a strong positive linear correlation between age, conceived as a quantitative ratio variable, and online sessions, as the independent variable is deduced, resulting in 0.979. As a recommendation for future work, a larger sample must be taken in order to establish more general results, reinforce the guidelines dictated to teachers both to carry out Mindfulness and Music Education activities online and establish criteria for inclusion and exclusion.
  • Item
    Music and Creativity as Educational Strategies for Sociability. Group Dynamics with Students Pursuing Educational Degrees from the Francisco de Vitoria University in Madrid.
    (Music Scholarship, 2020) Rodríguez Legendre, Fidel; Ruiz Varela, Gemma
    This research work deals with making use of resources related to musical instruction in order to generate strategies for achieving the following objectives: 1) establishing group interaction where cooperative relationships are defined and the roles and forms of leadership are distributed under the logic of group dynamics; 2) stimulating creativity related to musical improvisation based on producing simple sound and rhythmic structures; 3) achieving a state when students are capable of acquiring a musical experience, regardless of whether they have any academic training in conservatories or music schools. In order to achieve these objectives, we have applied such musical resources as percussion instruments (triangles, metallophones, tambourines, Chinese boxes, tom-toms...), proposed unconventional forms of musical notation and resorted to the use of percussion instruments from the Afro-Caribbean region (bongos, congas and timbales) as means for improvisation. In the latter instance, the aim is to generate group dynamics by use of resources linked to the art of sound. Stemming from a group vision of university education, the experience of a methodology centred on music is proposed as a means of provoking and arousing the dynamics of sociability, which is necessary for achieving integral formation for students.