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Matos Duarte, Michelle

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Michelle

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Matos Duarte

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Ciencias de la Salud

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    Percepciones de los estudiantes sobre la educación física en el programa It Grows: actividad física, deporte e igualdad de género.
    (Retos, 2023) Lamoneda-Prieto, Javier; Rodríguez Rodríguez, Bárbara; Matos Duarte, Michelle; Smith Palacio, Eulisis
    El propósito de este estudio es evaluar un programa de intervención que promueve la igualdad de género en la educación física (EF) utilizando una metodología multidimensional basada en la Teoría de la Autodeterminación (TAD), utilizando el Modelo de Educación Deportiva (ED) y la Pedagogía Sociocrítica. El programa de intervención se analizó mediante un método cualitativo, la evaluación de las opiniones de los participantes sobre los resultados de la intervención. Participaron en el programa 88 estudiantes (16,91 años; SD=0,55), 58% mujeres. El programa de intervención siguió las recomendaciones de la Guía para la Promoción de la Actividad Física entre las Niñas (PAFIC). La intervención incluyó dos acciones curriculares: una intervención de educación física basada en ED de 18 sesiones y una guía de enseñanza/aprendizaje sobre la igualdad de género en la educación física; y dos acciones en el entorno escolar: evento deportivo y exhibición. Los resultados demuestran la eficacia del programa en la promoción de la igualdad de género en la educación física. Las principales áreas temáticas de los comentarios del alumnado fueron: la satisfacción de las Necesidades Psicológicas Básicas (NBP): autonomía, relación y novedad, la participación igualitaria y la motivación en la EF.
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    Functional mobility and physical fitness are improved through a multicomponent training program in institutionalized older adults.
    (GeroScience, 2024) López‑López, Sergio; Abuín‑Porras, Vanesa; Berlanga, L. A.; Matos Duarte, Michelle; Perea‑Unceta, Luis; Romero‑Morales, Carlos; Pareja‑Galeano, Helios
    Physical exercise has demonstrated its efectiveness in the management of the deleterious process of aging. However, it is less studied in institutionalized elderly people. This investigation aims to clarify the benefts of a multicomponent training program in institutionalized older adults. A randomized controlled trial was conducted with institutionalized older adults (≥70 years old). Intervention group (IG; N=18) were submitted to a multicomponent training program based on muscle power training and interval endurance exercise, 2 times/week for 12 weeks. Control group (CG; N=16) continued their usual mobility exercises. Independence was estimated with the Barthel index, and physical ftness and functional
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    Influencia de la información sobre actividad física y gasto energético en la decisión del consumidor universitario.
    (RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 2022) Matos Duarte, Michelle; Almenara, Eduardo; Berlanga, L. A.
    El estilo de vida de la sociedad actual es uno de los responsables del desequilibrio energético entre las calorías ingeridas y las gastadas, por lo que mejorar la educación nutricional de los ciudadanos y despertar la conciencia sobre la importancia del ejercicio podría revertir en parte esta situación. Para ello, una de las estrategias que se está llevando a cabo es el etiquetado con el método Actividad Física Equivalente al Gasto Calórico (PACE). El objetivo del estudio fue analizar la influencia del etiquetado según el método PACE sobre la elección de los productos que se consumen en una máquina expendedora tipo “vending” ubicada en un campus universitario. Estudiantes de diferentes Grados de una universidad privada (24 mujeres y 19 hombres, 20,77±2,42 años) respondieron a una encuesta mediante un código QR expuesto en un póster con el etiquetado PACE en una máquina “vending”. El 63% (n=27) de los participantes cambiaron su intención de compra al recibir las informaciones del etiquetado PACE. Al comparar entre sexos, el 75% (n=18) de las mujeres cambió de decisión frente al 47% (n=9) de los hombres. Presentar la información calórica de un producto de forma visual y relacionarla con el equivalente en actividad física con el método PACE puede tener un efecto positivo sobre la decisión de compra de los consumidores de una máquina “vending”. Además, este efecto positivo parece ser más destacado en las mujeres con respecto a los hombres.
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    Antioxidant vitamin supplementation on muscle adaptations to resistance training: A double-blind, randomized controlled trial.
    (Nutrition, 2023) Martínez-Ferrán, María; Berlanga, Luis A.; Barcelo-Guido, Olga; Matos Duarte, Michelle; Vicente Campos, Davinia; Sánchez Jorge, Sandra; Romero Morales, Carlos; Munguía-Izquierdo, Diego; Pareja-Galeano, Helios
    Objectives The aim of this study was to examine whether antioxidant vitamin supplementation with vitamin C (VitC) and vitamin E (VitE) affects the hypertrophic and functional adaptations to resistance training in trained men. Methods This was a double-blind, randomized controlled trial in which participants were supplemented daily with VitC and VitE ( n = 12) or placebo ( n = 11) while completing a 10-wk resistance training program accompanied by a dietary intervention (300 kcal surplus and adequate protein intake) designed to optimize hypertrophy. Body composition (dual-energy x-ray absorptiometry), handgrip strength, and one-repetition maximum (1-RM), maximal force (F0), velocity (V0), and power (Pmax) were measured in bench press (BP) and squat (SQ) tests conducted before and after the intervention. To detect between-group differences, multiple-mixed analysis of variance, standardized differences, and qualitative differences were estimated. Relative changes within each group were assessed using a paired Student's t test. Results In both groups, similar improvements were produced in BP 1-RM , SQ 1-RM SQ, and BP F0 (P < 0.05) after the resistance training program. A small effect size was observed for BP 1-RM (d = 0.53), BP F0 (d = 0.48), and SQ 1-RM (d = –0.39), but not for SQ F0 (d = 0.03). Dominant handgrip strength was significantly increased only in the placebo group (P < 0.05). According to body composition data, a significant increase was produced in upper body fat-free mass soft tissue (FFMST; P < 0.05) in the placebo group, whereas neither total nor segmental FFMST was increased in the vitamin group. Small intervention effect sizes were observed for upper body FFSMT (d = 0.32), non-dominant and dominant leg FFMST (d = –0.39; d = –0.42). Although a significant increase in total body fat was observed in both groups (P < 0.05) only the placebo group showed an increase in visceral adipose tissue (P < 0.05), showing a substantial intervention effect (d = 0.85). Conclusions The data indicated that, although VitC/VitE supplementation seemed to blunt upper body strength and hypertrophy adaptations to resistance training, it could also mitigate gains in visceral adipose tissue elicited by an energy surplus.
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    Effects of 3 mg/kg Body Mass of Caffeine on the Performance of Jiu-Jitsu Elite Athletes.
    (Nutrients, 2022) Merino Fernández, María; Giráldez Costas, Verónica; González García, Jaime; Gutiérrez Hellín, Jorge; González Millán, Cristina; Matos Duarte, Michelle; Ruiz Moreno, Carlos
    The effects of caffeine were investigated in judo, boxing, taekwondo and Brazilian jiu-jitsu. However, this substance was never investigated regarding traditional jiu-jitsu. Therefore, the aim of this research was to analyze the effects of caffeine in the Special Judo Fitness Test (SJFT) and technical variables during combat in traditional jiu-jitsu elite athletes. Methods: Twenty-two young professionals of traditional jiu-jitsu, 11 men and 11 women (age = 22 ± 4 (18–33) years, body mass = 66.6 ± 10.8 (46.2–86.1) kg, height = 1.70 ± 0.9 (1.55–1.85) m) with 15 ± 7 years of experience in traditional jiu-jitsu, participated in a double-blind, counterbalanced, crossover study. In two different conditions, the traditional jiu-jitsu athletes ingested 3 mg/kg body mass of caffeine or a placebo. After 60 min, they performed the SJFT test to measure throwing performance, and subsequently, combat to analyze offensive and defensive hitting techniques. Results: Caffeine had a main effect on the number of throws during the SJFT test (P < 0.01). In addition, it was effective in sets 2 (13 ± 2 vs. 14 ± 2; p = 0.01) and 3 (12 ± 2 vs. 13 ± 1; p = 0.03). There was also a main effect during the test on heart rate when caffeine was ingested (F = 12.48, p < 0.01). The effects of caffeine were similar compared to the placebo condition regarding performance during combat both in offensive and defensive fighting variables Conclusions: the pre-exercise ingestion of 3 mg/kg body mass of caffeine increased performance in the SJFT test, decreased fatigue perception, and increased power and endurance perception in professionally traditional jiu-jitsu athletes. However, it did not seem to improve offensive and defensive technical actions during combat.
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    A criação de histórias como recurso didático na educação universitária.
    (Dykinson, 2022) Matos Duarte, Michelle; Moreno Heredero, Berta; Gutiérrez Hellín, Jorge; Díaz Ureña, Germán; Berlanga, L. A.
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    ¿Cómo perciben los alumnos la utilización de la técnica “sketchnoting” en el aula?.
    (Dykinson, 2022) Rodríguez Rodríguez, Bárbara; Matos Duarte, Michelle; Merino Fernández, María; Moreno Heredero, Berta
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    El estilo de vida como condicionante de la flexibilidad del adulto mayor.
    (Retos, 2021) Matos Duarte, Michelle; Martínez de Haro, Vicente; Sanz Arribas, Ismael; Berlanga, L. A.
    La flexibilidad a niveles adecuados es importante para un correcto desempeño de las actividades cotidianas. Sin embargo, esta cualidad puede verse influenciada negativamente por distintos factores, como el estilo de vida, el envejecimiento y el género. Por ello, el objetivo de este estudio fue comparar el nivel de flexibilidad entre personas mayores institucionalizadas y físicamente inactivas con personas mayores físicamente activas, comparando, además, de qué forma el fenotipo sexual puede influir sobre la misma. La muestra estuvo compuesta por personas mayores de 65 años, siendo un grupo físicamente activo (GA) de 54 participantes y un grupo de mayores institucionalizados e inactivos (GI) con 19 participantes; a los que se les evaluó la flexibilidad con dos test de la Batería Senior Fitness Test. Los resultados mostraron una diferencia significativa de la flexibilidad de tren superior e inferior a favor del grupo GA (p < .001) con la influencia del fenotipo sexual variando en función de la zona evaluada. Concluimos que es fundamental añadir en el día a día de las personas mayores la práctica de ejercicio físico, así como incentivar a que mantengan un estilo de vida activo y saludable, independientemente del entorno geográfico donde habiten y de su género.
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    Estimating fat-free mass in recreationally resistance-trained young men: Longitudinal and cross-sectional validation of different methods.
    (Nutrition Research, 2023) Martínez Ferrán, María; Berlanga, L. A.; Barcelo Guido, Olga; Matos Duarte, Michelle; Vicente Campos, Davinia; Sánchez Jorge, Sandra; Romero Morales, Carlos; Casla Barrio, Soraya; Munguía Izquierdo, Diego; Pareja Galeano, Helios
    Several techniques exist to measure fat-free mass (FFM). Accordingly, this study is based on data from our recent trial comparing the sensitivity of the main field methods available with that of dual-energy X-ray absorptiometry (DXA) as reference and analyzing the cross-sectional accuracy of these field methods in recreationally resistance-trained males. We hypothesized that the use of these techniques would lead to varying estimates of FFM compared with DXA. Participants (N = 23; 21.4 ± 3.3 years) completed a 10-week resistance training plus diet intervention designed to optimize hypertrophy. FFM was determined by bioelectrical impedance analysis (BIA), 23 anthropometric equations, and DXA. After the intervention, FFM increased significantly according to BIA and most anthropometric estimates, but this increase was not detected by 2 anthropometric equations or by DXA. Only 1 of these 2 equations showed significant correlation with DXA and no standardized or significant differences to this reference method, although it did display significant heteroscedasticity. In our cross-sectional analysis, only 1 anthropometric equation gave rise to good accuracy as confirmed by DXA. Our findings indicate that the use of different techniques to assess FFM gains in response to a hypertrophic intervention yields different results. BIA with general embedded equations should not be used to monitor a young male adult's body composition. To monitor FFM over time, we would recommend the Dunne et al. equation (2) as the most sensitive field method, and to assess FFM cross-sectionally, equation (1) of these authors is the most accurate field method.
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    Danzas folclóricas: una forma de aprender y educar desde la perspectiva sociocultural.
    (Retos, 2020) Matos Duarte, Michelle; Smith, Eulisis; Muñoz Moreno, Alejandro
    Estudiar y vivenciar la danza folclórica desde una perspectiva sociocultural (Conesa, 2017), es una oportunidad para acercar el alumnado al contexto de movimientos que cobran sentido como forma de expresión, insertados en las danzas de distintas partes del mundo. Además, es una importante herramienta para la instrucción de futuros maestros de Educación Física que suelen verse poco capacitados para la enseñanza de este contenido (Cañabate, Rodríguez & Zagalaz, 2016). En este contexto, el objetivo planteado ha sido ofrecer una experiencia didáctica que aproxime al futuro profesorado de Educación Física al contenido de las danzas folclóricas, de tal manera que favorezca el conocimiento y la formación del mismo para la consecución del currículum. El proyecto se desarrolló en la asignatura de Actividades Físicas Artístico-Expresivas, con un total de 108 alumnos universitarios del grado de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. El diseño de la experiencia didáctica se dividió en: la construcción teórica, la vivencia práctica de danzas folclóricas de los cinco continentes y la experimentación de role play de los alumnos. A partir de esta experiencia dentro del aula universitaria se hizo una aproximación de los estudiantes con el contenido de danzas de distintos continentes. La vivencia teórico-práctico de danzas folclóricas es una alternativa a considerar, ya que colabora como herramienta educativa tanto para la formación y capacitación del profesorado de Educación Física como para el acercamiento del alumnado a la danza y su valor sociocultural.